فصد خون غرب تهران
سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی
تاریخ امروزشنبه , ۲۸ مهر ۱۴۰۳

شش نکته برای استفاده از فیلتر در عکاسی از منظره

یکی از اسرار داشتن عکس های خوب منظره روشی است که از طریق آن عناصر مختلف صحنه را ثبت می کنید. مطمئناً دوربین شما با تنظیمات خودکار می تواند کارهای فوق العاده ای را انجام دهد. اما عکس منظره یک برداشت عینی از چیزی که شما می بینید، یا از چیزی که دوربین می بیند نیست. در حالی که فرآیند پس تولید مانند نرم افزارهای  ویرایش عکس می تواند تغییراتی را در عکس به وجود بیاورد تا عکس منظره ای که ثبت می کنیم برداشت عینی از منظره ای که می بینیم نباشد، به وجود اوردن تغییرات در هنگام ثبت عکس نیز حائز اهمیت می باشد. استفاده از فیلترهایی نظیر پولاریزه، تراکم خنثیND، و تراکم خنثی مدرج به شما کمک می کند تا عکس های خلاقانه تری ثبت کنید. نکات زیر در استفاده از فیلترها به شما کمک می کند تا این تغییرات را شروع کنید و تصاویری پویا ثبت کنید.

استفاده از فیلتر پولاریزه برای بهبود تصاویر منظره

فیلتر پلاریزه می تواند انعکاس را از سطح آب کاهش دهد تا بتوان زیر سطح آب را دید و جلوه بصری جذابی به عکس داد.
فیلتر پولاریزه می تواند انعکاس را از سطح آب کاهش دهد تا بتوان زیر سطح آب را دید و جلوه بصری جذابی به عکس داد.

به عقیده من هر عکاسی باید در کیف دوربین خود یک فیلتر پولاریزه داشته باشد زیرا این فیلترها بسیار سودمند هستند. پولاریزه ها با فیلتر کردن نوری که به طور مستقیم در زوایای مشخص به دوربین می نابد کار می کنند. وقتی که از منظره ای با آسمان آبی عکاسی می کنید، مه می تواند درخشندگی آسمان را کم کند. با استفاده از فیلتر پولاریزه می توانید اثر مه را به حداقل برسانید و رنگ آبی واقعی آسمان را نشان دهید. با چرخاندن فیلتر پولاریزه در حین ترکیب بندی  می توانید تاثیر آن را ببینید. در استفاده از فیلتر پولاریزه دقت کنید که ممکن است باعث به وجود آمدن رنگ آبی تیره در آسمان و غیر طبیعی شدن آن شود. این حالت به خصوص در استفاده از لنزهای الترا واید اتفاق می افتد.

استفاده از فیلتر پولاریزه برای نمایش زیر آب

polarizer-thru-water-717x479

اغلب وقتی از  یک دریاچه یا جریان آب عکاسی می کنید، نور ممکن است از سطح آب به طوری انعکاس پیدا کند که دیدن زیر آب غیر ممکن باشد. به هر حال گاهی اوقات در زیر آب اجسامی وجود دارد که دیدن آنها جذابیت دارد. مانند صخره ها، ماهی، یا کنده درختان که در آب افتاده. با استفاده از فیلتر پولاریزه، می توانید تا حد ممکن با از بین بردن نور منعکس شده زیر اب را نیز نمایش دهید.

استفاده از فیلتر پولاریزه برای کاهش انعکاس سطح صخره های خیس

در این عکس نور خیسی سطح صخره ها را منعکس می کند.
در این عکس نور خیسی سطح صخره ها را منعکس می کند.

در این عکس فیلتر پولاریزه نور منعکس شده از خیسی صخره ها را کاهش می دهد.
در این عکس فیلتر پولاریزه نور منعکس شده از خیسی صخره ها را کاهش می دهد.

وقتی که از یک آبشار عکاسی می کنید که اصولا صخره های خیس زیادی در آنجا وجود دارد، نور از سطح آنها منعکس می شود و ظاهر براقی به آنها می دهد. در مواقعی که نور منعکس شده خیلی زیاد است، استفاده از فیلتر پولاریزه می تواند نور منعکس شده را کاهش دهد و جزئیات بیشتری را از صخره ها نمایش دهد.

استفاده از فیلتر تراکم خنثی مدرج برای تیره تر کردن آسمان

تفاوت استفاده از فیلتر تراکم خنثی. تفاوت های این دو عکس را با یکدیگر مقایسه کنید.
تفاوت استفاده از فیلتر تراکم خنثی. تفاوت های این دو عکس را با یکدیگر مقایسه کنید.

هنگام عکاسی از منظره به ویژه در هنگام طلوع یا غروب، اغلب تضاد زیادی میان آسمان و پیش زمینه وجود دارد. این تضاد شما را مجبور می کند که میزان نوردهی را انتخاب کنید تا به میزان دلخواه برسید. با وجود اینکه دوربین های دیجیتال هر روز پیشرفته تر می شوند به ویژه از لحاظ محدوده دینامیکی، طبیعت می تواند دوربین شما را به چالش بکشد.

فیلترهای تراکم خنثی مدرج می تواند با تاریک کردن نواحی روشن تر مانند آسمان به کاهش محدوده دینامیکی تصاویر کمک کند. از حالت Live View استفاده کنید تا بتوانید موقعیت فیلتر بر روی لنز را ببینید، به ویژه وقتی از فیلترهای ND لبه سخت استفاده می کنید. اگر آسمان نسبت به پیش زمینه خیلی تاریک تر شد، فیلتر با تراکم کمتر را امتحان کنید، به عنوان مثال فیلتر ND 2 مرحله ای به جای ۳ مرحله ای.

کنترل حرکت آب

استفاده از فیلتر تراکم خنثی به ثبت حرکت آب کمک می کند.
استفاده از فیلتر تراکم خنثی به ثبت حرکت آب کمک می کند.

به خاطر طبیعت خود، حرکت آب معمولا پویاترین بخش یک تصویر است. شما می توانید به سادگی با تغییر روشی که از آب عکاسی می کنید حالت های مختلفی را ایجاد کنید. نوردهی طولانی تر حرکات آرامی را از آب ثبت می کند در حالی که نوردهی کوتاه تر امواج توفنده تری را ثبت می کند. از آنجا که سرعت شاتر تاثیر حرکات را کنترل می کند، با استفاده از فیلترهای ND می توانید با محدود کردن مقدار نوری که به لنز می رسد، هر دو حالت را بازگردانید. پس می توانید سرعت شاتری را به کار ببرید که تاثیر حرکتی که می خواهید را بدهد. ممکن است برای سرعت شاتر سریعتر به فیلتر احتیاجی نداشته باشید، اما اگر در یک روز آفتابی عکاسی می کنید و می خواهید سرعت موج را کمتر کنید به فیلتر ND احتیاج دارید.

استفاده از فیلتر ND سه مرحله ای معمولا برای عکاسی از آبشار و کم کردن حرکت آن مناسب است، اما وقتی از حرکت امواج بر روی اقیانوس عکاسی می کنیم، این فیلتر برای ایجاد تاثیری که نیاز دارید، کافی نیست. در چنین شرایطی فیلتر ۴ یا ۵ مرحله ای مورد نیاز است.

با استفاده از فیلتر ND 10 مرحله ای و نوردهی طولانی می توانید جریان آب را آرام نشان دهید. زمان نوردهی در این عکس 2 دقیقه است.
با استفاده از فیلتر ND 10 مرحله ای و نوردهی طولانی می توانید جریان آب را آرام نشان دهید. زمان نوردهی در این عکس ۲ دقیقه است.

ایجاد حرکت در ابرها

بدون فیلتر ND ابرها به این شکل ثبت می شوند.
بدون فیلتر ND ابرها به این شکل ثبت می شوند.

با استفاده از فیلتر ND 10 مرحله ای و سرعت شاتر 60 ثانیه، می توانید حرکت ابرها را ثبت کنید.
با استفاده از فیلتر ND 10 مرحله ای و سرعت شاتر ۶۰ ثانیه، می توانید حرکت ابرها را ثبت کنید.

به عنوان یک عکس منظره، ابرها معمولا در فوکوس هستند یا دست کم بخش مهمی را در ترکیب بندی دارند. شما می توانید با ابرها خلاقیت بیشتری را به عکس ها ببخشید و همچنین حرکت ابرها را ثبت کنید و حس حرکت و سرعت را به عکس هایتان ببخشید. با استفاده از فیلتر تراکم خنثی قوی می توانید سرعت شاتر را کم کنید و حرکت ابرها را ثبت کنید. سرعت شاتر مورد نیاز برای ثبت حرکت ابرها بسته به سرعت حرکت ابرها متغیر خواهد بود. هر چه نوردهی طولانی تر باشد، حرکت بیشتری را ثبت خواهید کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *