«کار ما صرفا فروش قهوه نیست بلکه خدمت به مردم از طریق ارائه قهوه است» این جمله، ماموریت استارباکس از زبان رئیس آن است مشتری محصول نمیخرد بلکه خدمتی را که آن محصول برایش دارد میخرد اگر محصول نتواند نیازش را پوشش دهد، در پی جایگزین دیگری خواهد رفت
بهترین کسب وکارها آنهایی هستند که بهترین جوابها را برای این دو «چ» دارند، مشتری «چه» میخواهد و «چگونه» میخواهد؟ در گذشته واحد باراریابی بهعنوان چشم و گوش سازمان، در پی پاسخ این دو پرسش از طریق جمعآوری نظرات مشتریها و بالاخص شکایات آنها بود ولی اغلب مشتریها ساکت هستند، و یا معمولا چیزی را میگویند که محدود به اطلاعات خودشان است
امروزه بازاریاب برای جمعآوری اطلاعات، رفتار مشتری را حین تجربه کردن محصول بررسی میکند تا یک «بیگ دیتا» از رفتارهای مشتریان ایجاد شود اینکه مشتری به چه چیزهایی واکنش نشان میدهد، یا دلیل تکرار رفتارهای او چیست، سرنخهایی را برای ساخت عادات جدید از مشتری به دست میدهد کسب و کارهای موفق تنها به دنبال رفع نیاز مشتری نیستند، بلکه به دنبال ایجاد عادت جدید در مشتری هستند
اکرم نجاتی
شعرومتن
دیدگاهتان را بنویسید